I det følgende begrundes, at Indsatsplan for Grundvandsbeskyttelse ikke er omfattet af miljøvurderingsloven, og derfor ikke kan være omfattet af miljøvurderingspligt.
Beskrivelse af indsatsplanen
Svendborg Kommunes Indsatsplan for Grundvandsbeskyttelse skal højne kvaliteten af det råvand, der bliver indvundet på kommunens kildepladser og efter simpel vandbehandling på vandværkerne bliver distribueret som drikkevand, samt at sikre overholdelse af lovkrav i kommunens rolle som godkendelses- og tilsynsmyndighed på både grundvands- og vandforsyningsområdet.
Indsatsplanen har derudover til formål at:
- understøtte vandforsyningerne i det arbejde der foreligger med at implementere planens indsatser,
- gøre det gældende, at frivillighed skal afprøves forud for kommunale påbud og forbud, samt
- understøtte og sikre fremdrift i bestående grundvandsbeskyttende projekter og samarbejder, blandt andet i relation til den grønne trepart for det Sydfynske Øhav.
Til dette formål indeholder indsatsplanen et indsatskatalog som skal konkretisere planen. Indsatskataloget har både generelle indsatser inden for Svendborg Kommunes geografiske område, målrettede indsatser til de enkelte vandforsyninger, samt administrative indsatser og bestemmelser, der gælder det forvaltnings- og myndighedsmæssige arbejde internt i Svendborg Kommune.
Indsatskataloget er overordnet inddelt i følgende hovedgrupper:
- Grundvandsbeskyttende indsatser
- Driftsmæssige indsatser
- Anlægsindsatser
- Administrative indsatser
- Retningslinjer
Det er de konkrete forslag i indsatskataloget, der efter miljøvurderingsloven danner grundlag for vurderingen af, om indsatsplanen er omfattet af miljøvurderingsloven.
Vurderingsgrundlaget
En plan er omfattet af miljøvurderingsloven, hvis følgende kriterier er opfyldt. Planen skal:
- a) enten fastlægge rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter eller medføre krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger, og
- b) udarbejdes eller vedtages af en myndighed, udarbejdes med henblik på Folketingets vedtagelse af planer/programmer via en lovgivningsprocedure samt udarbejdes i henhold til love, administrative retsforskrifter eller administrative beslutninger.
Hvis en plan ikke opfylder ovenstående præmisser, er planen ikke omfattet af miljøvurderingsloven, og skal derfor ikke miljøvurderes.
For planer der opfylder ovenstående præmisser, gælder jf. miljøvurderingslovens § 8. at myndigheden skal gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer, hvor disse:
1) udarbejdes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og arealanvendelse og fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til de projekter, der er omfattet af bilag 1 og 2,
2) medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt naturbeskyttelsesområde under hensyntagen til områdets bevaringsmålsætninger eller
3) vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. lovens § 8 stk. 2.
Hvis de to første forudsætninger ikke er opfyldt, eller hvis planen er omfattet af lovens § 8 stk. 1, nr. 1, men kun fastlægger anvendelsen af mindre områder på lokalt plan eller angiver mindre ændringer i sådanne planer eller programmer, skal der gennemføres en screening for miljøvurderingspligt.
I modsat fald er der obligatorisk miljøvurderingspligt.
Ovenstående forudsætninger er illustreret i nedenstående flowdiagram:

Er indsatsplanen omfattet af miljøvurderingsloven?
Jf. Vejledningen til miljøvurderingsloven for planer og programmer (VEJ nr 9094 af 21/02/2024), indgår følgende overvejelser (med henvisning til EU-domstolen) i forståelsen af, hvorvidt en plan ”fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser”:
- Der fastlægges en betydningsfuld helhed af kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksættelse af et eller flere projekter
- Den betydningsfulde helhed skal forstås kvalitativt og ikke kvantitativt
- Helheden må ikke søges omgået ved bevidst at opdele den (salami)
- Helheden behøver ikke at være udtømmende, men den skal være tilstrækkeligt betydningsfuld til at fastlægge betingelserne for udstedelse af tilladelser til projekterne
- Kriterierne kan være udformet for at bevare visse egenskaber ved det pågældende område.
- Kriterierne kan indgå i et hierarki af foranstaltninger, der har til formål at beskytte miljøet, hvor der indgår en beføjelse til at fravige de pågældende foranstaltninger.
Særligt vedr. det første punkt fremgår det endvidere af vejledningen, at en plan, som har til formål at beskytte miljøet, og som med henblik herpå fastsatte generelle forbud og krav om tilladelse uden at indføre tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af de projekter, der var omhandlet i bilag I og II i VVM-direktivet, ikke fastsætter en betydningsfuld helhed af kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksættelse af projekter, der er omfattet af VVM-direktivets bilag I og II og derfor heller ikke fastsætter en ramme for fremtidige anlægstilladelser for disse.
I Tabel 1 gennemgås indsatsplanen i forhold til, om de foreslåede virkemidler ud fra ovenstående kriterier kan danne ramme for fremtidige anlægstilladelser, og dermed er omfattet af miljøvurderingsloven:
|
Tabel 1: Er indsatskatalogets virkemidler omfattet af miljøvurderingsloven? |
||
|
Indsats / virkemiddel |
Er indsatsen omfattet af miljøvurderingsloven? |
Begrundelse |
|
Pkt. 1: Grundvandsbeskyttende indsatser:
1.1: Supplerende kortlægning og geofysik 1.2: Beskyttelse af grundvandet mod miljøfremmede stoffer, herunder erhvervsmæssig anvendelse af pesticider 1.5: Indsatser ved fund af nye miljøfremmede stoffer i grundvandet 1.6: Synergi med ”Grøn Trepart” |
Nej |
Ingen af de foreslåede indsatser og virkemidler omfatter (tilstrækkeligt detaljerede) bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og disse indsatser er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 1: Grundvandsbeskyttende indsatser:
1.3: Kvælstofreduktion 1.4: Sløjfning af brønde og boringer |
Nej |
De foreslåede indsatser fungerer ikke som ramme for fremtidige anlægstilladelser, men beskriver muligheden for rådighedsindskrænkninger i form af påbud (hhv. forbud mod udbringning af kvælstofholdig gødning og sløjfning af boringer) for at beskytte grundvandet. Indsatserne er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 2: Driftsmæssig indsats:
2.1: Skånsom indvinding af grundvand 2.2: Reduceret vandforbrug og minimering af spild 2.3: Skærpet kontrolfrekvens for miljøfremmede stoffer 2.4: Skærpet kontrolfrekvens ved stigende indhold af nitrat, sulfat og arsen 2.5: Overvågning af udviklingen i grundvandsstanden |
Nej |
Flere af indsatserne foreskriver primært krav til vandforsyningernes drift, fx pkt. 2.2 - 2.4, og falder dermed udenfor miljøvurderingslovens projektbegreb. I forhold til vandforsyningernes muligheder for at udstede fx vandingsforbud, er vandforsyningerne ydermere ikke myndighed jf. miljøvurderingslovens kriterier. Endelig omfatter ingen af de foreslåede indsatser og virkemidler (tilstrækkeligt detaljerede) bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og disse indsatser er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 3: Anlægsindsatser
3.1: Etablering af nye boringer og kildepladser |
Nej |
Det fremgår af indsatsen, at et vandværks indvinding ikke alene kan baseres på en boring, eller to boringer samme sted, hvor der med stor sandsynlighed indvindes grundvand, der dannet under ens forhold, samt at nye kildepladser så vidt muligt bør etableres i områder, hvor der er eller har været natur- og skovområder.
Indsatsen vil kunne danne grundlag for en tilladelse til etablering af vandledninger over større afstande ved at definere en præmis som skal vægtes i afgørelsen, hvis denne præmis er opfyldt.
Det vurderes dog, at præmissen ikke er tilstrækkeligt detaljeret formuleret til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 3: Anlægsindsatser
3.2: Kontrol med boringer og boringsundersøgelser
|
Nej |
Den foreslåede indsats danner ikke ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 3: Anlægsindsatser
3.3: Forbedret forsyningssikkerhed – forbindelsesledninger |
Nej |
Det fremgår af indsatsen, at vandværkerne skal arbejde for at sikre, at der bliver etableret tilstrækkeligt med nødforsyningsforbindelser imellem vandværkerne, så forsyningen kan forblive robust selvom, der opstår problemer med råvandet på et vandværk.
Indsatsen vil derfor kunne danne grundlag for en tilladelse til etablering af vandledninger over større afstande ved at definere en præmis som skal vægtes i afgørelsen, hvis denne præmis er opfyldt.
Det vurderes dog, at præmissen ikke er tilstrækkeligt detaljeret formuleret til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven.
|
|
Pkt. 3: Anlægsindsatser
3.4: Afværgeindsatser – afværgepumpning |
Nej |
Det fremgår af indsatsen, at Svendborg Kommune som udgangspunkt vil tillade afværgepumpning for at undgå, at en punktkildeforurening spreder sig til andre indvindingsboringer.
Indsatsen vil derfor kunne danne grundlag for en tilladelse til afværgepumpning ved at definere en præmis som skal vægtes i afgørelsen, hvis denne præmis er opfyldt.
Det vurderes dog, at præmissen ikke er tilstrækkeligt detaljeret formuleret til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 4: Administrative indsatser
4.1: Partnerskabsaftaler om grundvandsbeskyttelse 4.2: Partnerskabsaftaler i forhold til jordforurening (kortlægning, afværge og oprensning) 4.3: Genberegning af indvindingsoplande mv. ved Miljøstyrelsen 4.4: Kommunale tilsyn med virksomheder og landbrug 4.5: Oplysningskampagner og formidling af grundvandsvenlig adfærd og grundvandsbeskyttelse |
Nej |
Ingen af de foreslåede indsatser og virkemidler omfatter bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter til at fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og disse indsatser er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 4: Administrative indsatser
4.6: Beskyttelse af grundvandsressourcerne mod overudnyttelse |
Nej |
Det fremgår af indsatsen, at der ved tvivl om, hvorvidt en vandindvinding kan medføre overudnyttelse af en grundvandsressource, skal foretages en miljøvurdering af den ansøgte vandindvinding, for at afdække den egentlige miljøpåvirkning, samt undersøges mulige alternativer i tilfælde af, at der ikke kan gives den ansøgte tilladelse.
Indsatsen definerer en præmis for, hvorvidt der skal foretages en miljøvurdering af en ansøgt vandindvinding, men formulerer ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.1: Kommuneplanlægning |
Nej |
Indsatsen definerer en præmis om en nærmere redegørelse for placeringen af grundvandstruende virksomhed og aktiviteter indenfor OSD samt indvindingsoplande udenfor OSD, samt et forbud mod placeringen af grundvandstruende aktiviteter indenfor BNBO.
Ovenstående krav fremgår tilsvarende af Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse (BEK nr 1697 af 21/12/2016).
Det er dermed ikke indsatsplanen som sådan, men derimod fortsat blot den gældende bekendtgørelse, der danner ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen tilføjer derfor ikke nye eller skærpede krav. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.2: Videregående vandbehandling |
Nej |
Indsatsen formulerer en række forudsætninger for og krav til etablering af andre kildepladser eller sikring af eksisterende kildepladser ved behov for fjernelse af miljøfremmede stoffer fra en eksisterende kildeplads.
Det fremgår endvidere, at Kommunen i tilladelser til videregående vandbehandling tager stilling til, på hvilke vilkår tilladelsen kan gives og, hvilke grundvandsbeskyttende tiltag vandforsyningen skal iværksætte
Indsatsen formulerer dermed ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven.
|
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.3: Forbud mod udbringning af spildevandsslam |
Nej |
Indsatsen formulerer (som udgangspunkt) et forbud mod udbringning af spildevandsslam til jordbrugsformål indenfor særligt sårbare områder til almene vandforsyninger.
Indsatsen forudsætter en konkret risikovurdering som grundlag for et givent forbud, som ikke er nærmere defineret.
Indsatsen formulerer dermed ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.4: Jordflytning |
Nej |
Indsatsen formulerer en restriktiv praksis i placeringen af lettere forurenet jord, herunder særligt i forhold til OSD, indvindingsoplande uden for OSD eller indenfor 300 meter beskyttelseszoner til vandværksboringer.
Indsatsen formulerer dog ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.5: Vaskepladser og håndtering af pesticider |
Nej |
Indsatsen opremser de gældende afstandskrav jf. de gældende lovgivningskrav til placering af vaskepladser i forhold til vandforsyningsboringer og BNBO.
Det er dermed ikke indsatsplanen som sådan, men derimod fortsat blot de gældende lovgivningskrav, der danner ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen tilføjer derfor ikke nye eller skærpede krav. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.6: Renovering af kloakker |
Nej |
Indsatsen formulerer kriterier for renovering og besigtigelse af kloakker i forhold til OD, indvindingsoplande og nær aktive vandforsyningsboringer.
Den foreslåede indsats danner ikke ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.7: Transformerstationer |
Nej |
Indsatsen indskærper, at transformerstationer som udgangspunkt skal placeres udenfor BNBO, og at tilladelser skal bero på en konkret vurdering.
Indsatsen formulerer dog ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.8: Nedsivning af spilde- og overfladevand |
Nej |
Indsatsen fastlægger, at der ikke må etableres nedsivningsanlæg indenfor BNBO, og at der som udgangspunkt ikke må nedsives urenset vejvand indenfor BNBO eller indenfor IO i indvindingsopland, samt at der som udgangspunkt ikke må gives tilladelse til nedsivningsanlæg indenfor 300 meter fra et alment vandforsyningsanlægs indvindingsboringer.
Bortset fra kravet om, at der som udgangspunkt ikke må nedsives urenset vejvand inden for IO, udmønter indsatsen kravene efter Bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse (BEK nr 1697 af 21/12/2016).
Det er dermed ikke indsatsplanen som sådan, men derimod fortsat blot den gældende bekendtgørelse, der danner ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen tilføjer derfor ikke nye eller skærpede krav.
Derudover formulerer indsatsen ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.9: Jordvarmeanlæg |
Nej |
Indsatsen formulerer en skærpet praksis for placering af boretilladelser til vertikale jordvarmeanlæg indenfor områder med særlige drikkevandsinteresser, OSD eller et vandværks indvindingsopland udenfor OSD, idet Kommunens afgørelser vil bero på en konkret faglig vurdering af det ansøgte, herunder hydrogeologien og eventuelle forureningsproblematikker.
Indsatsen formulerer ikke tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er derfor ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
|
Pkt. 5: Retningslinjer:
5.10: Råstofindvinding |
Nej |
Indsatsen pålægger Kommunen at arbejde for, at der stilles specifikke vilkår til råstofindvinding for at hindre forurening i driftsperioden. Kommunen er dog kun høringsberettiget og ikke myndighed.
Den foreslåede indsats danner dermed ikke ramme for fremtidige anlægstilladelser, og indsatsen er dermed ikke omfattet af miljøvurderingsloven. |
Konklusion
Som det fremgår af Tabel 1 ovenfor, er ingen af indsatsplanens indsatser omfattet af miljøvurderingsloven, idet de enten:
- Ikke omhandler projekter efter miljøvurderingslovens begreb
- Ikke omfatter afgørelser fra en myndighed
- Ikke formulerer krav som kan danne ramme for fremtidige anlægstilladelser,
- Ikke formulerer tilstrækkeligt detaljerede bestemmelser om indholdet, udarbejdelsen og iværksættelsen af projekter som kan fungere som ramme for fremtidige anlægstilladelser, eller
- Ikke tilføjer nye krav, som ikke allerede fremgår af gældende lovgivning eller bekendtgørelser, og dermed ikke ændrer på administrationsgrundlaget.
Indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse skal derfor ikke miljøvurderes efter miljøvurderingslovens regler, og der skal dermed hverken tages stilling til, om planen er omfattet af obligatorisk miljøvurderingspligt eller screeningspligt.
