1.1. Supplerende kortlægning og geofysik
For at sikre proportionalitet og kvalificering af målrettede grundvandsbeskyttende indsatser, samt afdækning af områder inden for SIO og indsatsområder indenfor indvindingsoplande, der kræver eller ikke kræver målrettet grundvandsbeskyttelse overfor indvindingsboringerne, vil Svendborg Kommune arbejde for, at der udføres supplerende geofysiske undersøgelser eller anden relevant undersøgelse indenfor området. Denne supplerende grundvandskortlægning skal udføres, og resultaterne tolkes, så der kan foretages en vurdering af sårbarheden.
A- og B-vandværker kan og bør som minimum gennemføre indsatsen på markblokke indenfor Zone 1, hvor der ikke er tilstrækkelige data. Vurderingen af, hvornår der er behov for supplerende data vurderes i et samarbejde mellem den enkelte vandforsyning og Svendborg Kommune.
Den supplerende kortlægnings resultater skal fremlægges for Svendborg Kommune. Med afsæt i de tolkede data validerer og godkender Svendborg Kommune de sårbare områder, der kræver en målrettet grundvandsbeskyttende indsats, i henhold til indsats 1.2. Svendborg Kommune vil som udgangspunkt inddrage vandforsyningerne i udpegningsprocessen og prioriteringen af de sårbare områder, der skal beskyttes.
Indsatsen kan fraviges, i det omfang en vandforsyning vælger at gennemføre grundvandsbeskyttende indsatser indenfor delområder i Zone 1 og 2.
1.2. Beskyttelse af grundvandet mod miljøfremmede stoffer, herunder erhvervsmæssig anvendelse af pesticider
Svendborg Kommune vil arbejde for, at vandforsyninger indenfor Zone 1 gennem frivillige aftaler, skal beskytte prioriterede udpegede sårbare grundvandsdannende områder, jf. indsats 1.1, mod f.eks. erhvervsmæssig anvendelse af pesticider mv.
Hvis der i forbindelse med den supplerende kortlægning bliver identificeret særligt sårbare områder indenfor et areal, der i øvrigt er velbeskyttet, kan beskyttelsesindsatsen rettes direkte mod disse. Det betyder, at det ikke i alle tilfælde er nødvendigt at beskytte hele sammenhængende matrikler og markblokke.
Frivillige aftaler kan omfatte økologisk drift, skovrejsning, ekstensivering, samt andre virkemidler, der reducerer pesticidanvendelsen. Frivillige aftaler kan også indeholde begrænsende bestemmelser om erhvervsmæssig anvendelse af handels- og husdyrgødning, herunder spildevandsslam, hvis det er nødvendigt for den samlede beskyttelse. Indsatsen kan kombineres med bestemmelser om kvælstofreduktion mv.
Lykkes det ikke vandforsyningen at indgå frivillige aftaler, inden for en defineret tidsperiode (Fase 2), kan Svendborg Kommune meddele påbud om ophør af erhvervsmæssig anvendelse af pesticider, indenfor prioriterede udpegede sårbare områder, jf. MBL § 26a.
Det er vandforsyningen der afholder udgifterne for værditabet på ejendomme. Alle frivillige aftaler og påbud/forbud skal tinglyses på matrikelniveau.
Indsatsen gælder indenfor SIO og indsatsområder indenfor vandforsyningernes ind-vindingsoplande, hvis der er et konkret behov for grundvandsbeskyttelse.
Hvis vandforsyningen på egen foranledning kan dokumentere, f.eks. ved ny detaljeret kortlægning, prøvepumpning eller tilsvarende, at konkrete udpegede områder inden for zone 1, ikke er sårbare i forhold til vandforsyningens indvinding, skal Svendborg Kommune vurdere, om arealet kan udgå fra den samlede beskyttelsesindsats.
Særligt for nuværende og fremtidige projekt- og partnerskabsområder
Det gælder indenfor vedtagne og/eller igangværende projektområder, med grundvandsbeskyttende formål, at Svendborg Kommune kan påbyde de nødvendige rådighedsindskrænkninger, til realisering af projektet, hvis ikke det kan lykkes gennem frivillige aftaler, indenfor en defineret tidsperiode. Rådighedsindskrænkninger vil kun blive påbudt på konkrete matrikler, hvor der er dokumenteret sårbarhed, som er en del af en aktuel og projekteret områdeafgrænsning. Sådanne grundvandsbeskyttende projekter skal bero på permanente tiltag f.eks. skovrejsning og ekstensivering m.fl.
1.3. Kvælstofreduktion
Vandforsyningerne kan som led i en grundvandsbeskyttende indsats, inden for indsatsområder eller prioriterede sårbare grundvandsdannende områder, indgå frivillige aftaler om rådighedsindskrænkninger for anvendelse af kvælstofholdig handels- og husdyrgødning, herunder spildevandsslam. Frivillige aftaler er relevante at begynde at afsøge, hvis der i vandforsyningsboringer er konstateret et indhold af nitrat over 5 mg/l, og indholdet over en årrække har udvist en stigning.
Frivillige aftaler kan omfatte skovrejsning, permanent ekstensivering med flere. Indsatsen kan kombineres med bestemmelser om begrænsning af tilførsel af miljøfremmede stoffer, herunder pesticider mv., jævnfør indsats 1.2.
Hvis vandværket ikke kan komme i mål med frivillige aftaler om reduktion af anvendelse af nitrat, inden den pågældende tidsfrist eller på rimelige vilkår, og nitratkoncentrationen er over 25 mg/l, vil Svendborg Kommune meddele påbud efter § 26a i Miljøbeskyttelsesloven indenfor de områder, hvor kommunen vurderer, at det er nødvendigt for opretholdelse af forsyningen, nu og på sigt.
Det er vandforsyningen der afholder udgifterne for værditabet på ejendomme. Alle frivillige aftaler og påbud/forbud skal tinglyses på matrikelniveau.
Indsatsen gælder i indsatsområder og indenfor SIO, hvis der er et konkret behov for supplerende grundvandsbeskyttelse.
1.4. Sløjfning af brønde og boringer
Indenfor hele SIO og indsatsområder indenfor indvindingsoplande vurderes det, at inaktive brønde og boringer kan udgøre en risiko for den eksisterende indvinding.
Kommunen vil meddele påbud om sløjfning af inaktive brønde og boringer med hjemmel i vandforsyningslovens §36. Påbuddene meddeles fortløbende.
(Se også, Vandforsyningsplanens retningslinje 11)
1.5. Indsatser ved fund af nye miljøfremmede stoffer i grundvandet
Ved konstatering af nye miljøfremmede stoffer i grundvandet, der ikke direkte kan tilskrives en kendt anvendelse eller forurening, skal vandforsyningen medvirke i et samarbejde mellem Svendborg Kommune og andre relevante interessenter. Det er Region Syddanmarks opgave at iværksætte en opsporingsindsats ved formodning om punktkildeforureninger.
Svendborg Kommune fører kontrol med indkomne vandanalyser og vil på den baggrund foranledige kildeopsporingsindsatser, efter nødvendighed.
1.6. Synergi med ”Grøn Trepart”
Aftale om Grønt Danmark betyder, at der skal foretages betydelige arealomlægninger af landbrugsjord i de kommende år. Der skal udtages landbrugsarealer for at nedbringe kvælstofbelastningen af fjordene og der skal rejses skov og etableres ny natur for at mindske CO2-belastningen og øge biodiversiteten. Fælles for de fleste af indsatserne er, at de også kan gennemføres med en grundvandsbeskyttende gevinst.
Svendborg Kommune vil derfor arbejde på at sikre, at der kan opnås så stor og kvalificeret grundvandsbeskyttelse som muligt i forbindelse med arealomlægningerne. Prioriterede grundvandsdannende områder vil derfor blive indmeldt til arealomlægning, i første omgang til skovrejsning.
