4. Administrative indsatser

4.1.  Partnerskabsaftaler om grundvandsbeskyttelse

Svendborg Kommune vil arbejde for at danne og understøtte partnerskabsaftaler og projekter med grundvandsbeskyttende formål.

Eksisterende og fremtidige grundvandsbeskyttende projekter, foranlediget af en partnerskabsaftale, skal bero på permanente tiltag f.eks. skovrejsning eller ekstensivering.

Det gælder indenfor vedtagne projektområder, at Svendborg Kommune vil påbyde de nødvendige rådighedsindskrænkninger, til realisering af projektet, hvis ikke det kan lykkes gennem frivillige aftaler, indenfor en defineret tidsperiode. Det skal under alle omstændigheder bero på konkrete matrikler, optaget i projektbeskrivelsen.

Svendborg Kommune er ansvarlige for støtte og i nogle tilfælde at søsætte partnerskabsaftaler om grundvandsbeskyttelse.

Svendborg Kommune er forpligtet til at sikre projekters realisering via påbud, hvis der ikke kan opnås frivillige aftaler. Dog kan Svendborg Kommune ikke påbyde ekspropriationslignende rådighedsindskrænkninger, for statslige skovrejsningsprojekter, der er omfattet af skovloven eller i forbindelse med skovrejsningsprojekter, der baserer sig på frivillighed.

4.2.  Partnerskabsaftaler i forhold til jordforurening (kortlægning, afværge og oprensning)

For at sikre effektiv kortlægning, afværge og oprensning vil Svendborg Kommune arbejde for at danne og understøtte (eksisterende) partnerskabsaftaler vedr. jordforurening, for at sikre vandindvindinger mod forurening.

Kortlægning, afværge og oprensning er regionernes myndighedsområde, derfor vil Region Syddanmark blive inddraget i fremtidige partnerskabsaftaler i Svendborg Kommune.

Det er Svendborg Kommunes opgave at identificere forureningstrusler mod vandindvindinger, og derefter foranledige dannelsen af en partnerskabsaftale imellem væsentlige interessenter, der som minimum involverer RSD, berørte vandforsyning(er) og Svendborg Kommune.

Gælder for områder i, og omkring, nuværende og fremtidige kortlagte jordforureninger.

4.3.  Genberegning af indvindingsoplande mv. ved Miljøstyrelsen

I den eksisterende kortlægning indgår ældre vandforsyningsboringer, der nu er ude af drift, og der er etableret nye boringer og helt nye kildepladser, der endnu ikke er foretaget beregninger af BNBO, indvindingsoplande og grundvandsdannende oplande for. Svendborg Kommune har behov for en beregning af disse områder, for at kunne gennemføre en kvalificeret vurdering af dem.

4.4.  Kommunale tilsyn med virksomheder og landbrug

Svendborg Kommune vil arbejde på at forbedre tilsynspraksis, så der i højere grad er fokus på at minimere grundvandstruende aktiviteter og anvendelse af miljøfremmede stoffer indenfor OSD og indvindingsoplande til almene vandforsyninger udenfor OSD.

Forbedret tilsynspraksis indebærer, at Svendborg Kommune i forbindelse med planlagte landbrugs- og virksomhedstilsyn, har større fokus på bl.a. vaskepladser og andre potentielt grundvandstruende aktiviteter og/eller forhold.

Der kan i forbindelse med landbrugs- og virksomhedstilsyn gennemføres kampagner om grundvandsvenlig adfærd, særligt i forhold til anvendelse og håndtering af pesticider.

4.5.  Oplysningskampagner og formidling af grundvandsvenlig adfærd og grundvandsbeskyttelse

Svendborg Kommune opfordrer til, at vandforsyningerne og andre interessenter i vandsektoren udfører formidling om grundvandsvenlig adfærd og grundvandsbeskyttelse i bred forstand. Svendborg Kommune er indstillet på at bidrage med viden og muligvis oplæg i forbindelse med formidlingsinitiativer om grundvand.

Svendborg Kommune vil derudover hvert 5. år gennemføre en oplysningskampagne om grundvandsvenlig adfærd. 

Kampagnens målgruppe er som udgangspunkt borgere indenfor SIO. Hensigten er at oplyse om, hvordan vi alle kan hjælpe med at beskytte vores fælles drikkevand.

Gennemføres første gang i 2026 og derefter hvert 5. år.

4.6.  Beskyttelse af grundvandsressourcerne mod overudnyttelse

For at beskytte grundvandsressourcen mod overudnyttelse skal der i en tilladelsessituation foretages en konkret vurdering af miljøpåvirkningen. Vurderingen skal blandt andet inddrage, at en akkumuleret udnyttelse af en given grundvandsressource- eller forekomst på 30% eller derunder som udgangspunkt vil sikre en god kvantitativ tilstand jf. gældende vandområdeplaner og indsatsbekendtgørelsen.

Der må ikke planlægges for anlæggelse af større vandforbrugende virksomhed, uden at der er foretaget en forudgående vurdering af den tilgængelige grundvandsressource.